tisdag 14 juli 2020

Gotland.....

Ja, att Coronaviruset stoppar mycket av det normala råder det inget tvivel om. Men att röra sej utomhus i naturen har inte förändrats. Möjligen att det blivit än mer av den varan vilket är bra.
Jag gick på semester på morgonen och redan på kvällen checkande vi in på båten som skulle ta oss vidare till Gotland. Vi hade en fin överfart och Kennet skötte sej ganska bra efter att han kollat in alla andra fyrbenta resenärer.
Vi möttes av fröken Särbo som redan var på plats, hon hade bäddat för oss i Van:en och vi kröp till kojs bums. Klockan var nu ett på natten.

Vi vaknade upp till en fin morgon och vi tog en hundpromenad i ett naturreservat. Frukost och kaffe fixades till sen var vi redo för utforskning.
Raukar, får och saffranspannkor det är livet på pinne det.
Vi körde över till fårö och jag ville besöka Ingmar Bergmans grav. Dom andra var måttligt roade men Mollie fick minsann följa med och titta och lyssna på mej när jag berättade om Ingmar och Ingrid.

Vi parkerade oss i en skogsdunge knappt hundra meter från Sudersand stranden. Galet vackert och det bästa var att vi hade hela stranden för oss själva. Vart var alla människor?
Hur som, där bodde vi i fyra nätter. Vi fick prova på och surfa och det var vansinnigt roligt. Vi lekte i vattnet i flera timmar i sträck.
Vi lagade mat och vi gick på restauranger.
Vi åkte till Fåröfyr och vi åt glass. Livet var enkelt och vi var så nära naturen. Så himla fint.

Varje kväll kröp vi in i bilen och kollade på Mollies padda. Programmet bäst i test startades varje afton och där låg vi och tittade innan vi somnade av trötthet efter den aktiva dagen.

Vi åkte över till Gotland igen och hälsade på en gammal jobbarkompis till mej och hennes man. Så roligt att träffas och få se hur deras liv var på ön. Det var väldigt blommrigt. Jag har nog aldrig sett så många vackra blommor i en trädgård innan.

Vi körde över lojsta hed och såg små russ. Vidare till en campingplats. Där slog vi upp tältet. Vi badade i poolen och vi spelade lite pingis. Vattnet i havet var svinkallt så jag lät bli det momentet att slänga mej i plurret.
Vi åt middag på en fiskekrog i katthammarsvik. En galet god fisksoppa vältes ner.

Vi badade i den blå lagunen, ett kalkbrott där vattnet höll 21 grader. Lite lagom sådär. Där passade vi på att tvätt håret. Gosse så fina vi blev ;)

Ett besök i en naturreservat där det fanns en kalklada som var omgjord till restaurang avnjöt vi en god måltid med havet som utsikt. Det låg hus insprängda i brottet och ibland kunde man knapp se att det fanns ett hus där. Mycket märkligt ställe. När vi promenerade där kom plötsligt Titiyo och cyklade förbi, tydligen bodde hon där. Vi växlade några ord innan hon cyklade iväg.

Vi har besökt så många vackra platser under en vecka tid. Vi har ätit så god mat och vi har rört oss i naturen. Och inte var vi mätta på naturen men en halv dag i Visby kände vi som ett måste, i alla fall för Mollies skull. Hon behövde får lite mer historia lektioner och en stor god glass ;)

En fin vecka alltså och det mitt i virustider. Men vi höll oss mest för oss själva och det verkar som om människor är rädda om varandra vilket är fint att se.