fredag 29 maj 2026

Vyn……





Mollie och jag drog till Malmö. Vi skulle på ett möte för den kommande språkresan hon ska åka på. Det var varit mycket information men nu fick vi faktiskt se några andra som också skulle till samma ställe som hon. Jag samtalade med en supergullig kille. Han kändes redig så mitt barn kan nog hänga med honom ;) Vi käkade och shoppade lite kläder och böcker när vi ändå var i en större stad. Det var en mysig tripp.

Jag bjöd ut min fru på en torsdagsdejt. Vi behövde det. En sväng ner på Österlen. Galet vacker natur att köra i. Vi tog det lugnt och vi gjorde små stopp längs turen ner mot Simrishamn. Målet var Daniel Berlins krog Vyn. Detta hak fick två Michelinstjärnor ett halvår efter det öppnas. Ett bra hak helt enkelt. Vi satte oss till bords och där satt vi och samtalade om våra mor&far föräldrar och annat som format oss till dom vi är. Maten fick beröm godkänt ;)

Alltså mycket socialt nu fint ändå.





Jockarp.



måndag 18 maj 2026

Trädgård…..




Livet handlar mest om trädgård och utomhusliv just nu. Och jag älskar det. Det har dock varit blåsiga dagar i maj men jag hoppas att det lugnar ner sej nu en aning.
Jag har återanvänt en massa grejer och gjort ett fågelbad. En gammal pizzaugn som vi inte använder längre blev en fin tegelstensstapel att använda som grund till badet. Egentligen hade jag behövt ett större fat till badet men man tager vad man haver som Kajsa varg. Så jag återanvände ett gammalt fat från min mormor.

I Växthuset har en massa olika växter flyttat in. En del har klarat flytten bra medans en del plantor är riktiga drama queens. Men skam den som ger sej.

Alla rosor utom en som jag planterade i höstas har överlevt vintern. Men ändå bra för då ger det mej lite plats till att ta sticklingarna och planterar i rabatten.

Och så har vi då tulpanrabattem. Herregud vad den gör mej lycklig. Jag måste utveckla den till nästa år. Mer tulpaner åt folket.

Nackdelen av detta underbara liv jag lever just nu är att kontrasterna blir sådär extra vidrigt stora när jag blir frihetsberövad. Att gå tillbaka till jobbet efter en veckas ledighet är inget jag ser framemot direkt.





Jockarp.

onsdag 6 maj 2026

Berlin…..




Vi tog kidsen på en väldigt viktig resa. Fem glada tjejer i bilen söder ut. Vi körde över sundet och vidare med båt mot Tyska Puttgarden,
Det rullade på i bra fart och vi var framme i Sachsenhausen lite efter lunch.

Vi gick igenom det vita huset med den förljugna skylten. Och genast kom en krypande känsla i kroppen.
Det var ett ställe där det passerat ca 200000 människor. 30-50 tusen dog på platsen av sjukdom, svält, medicinskaexperiment, tvångsarbete och systematiska avrättningar.
Det var brutalt även om jag personligen tycker att dom visar upp en förskönad bild av allt vidrigt som hände på platsen,
Jag tror att vi alla, på skilda sätt tog med oss något från vistelsen.

Vi körde vidare några mil för att checka in på ett hotell i Berlin.
Där följde mer historia, kultur och museum. Barnen gick på Zoo själva en dag och jag och frun tog en promenad och en cykeltur genom staden. En fin helg som avslutades med en sväng inom sprit och godisaffären i Puttgarden.







Jockarp.