söndag 12 augusti 2012

Hammarskjöld-Skarsgård....



Det ligger som en skugga över mej det här med blodsockervärdet, det är helt omöjligt att släppa det.
Jag observerar mitt mys dygnets alla timmar nu och läser det mesta som går att finna i ämnet och man blir ju inte lugnare precis, det är för och nackdelar med den stora informationsbank som finns att tillgå.

Promenerade gjorde vi i allfall under gårdagen och det var en behaglig sådan, Mollie gick själv och vi hittade en hel hög med fin fina kantareller, myset hade lite svårighet med själva plockandet och trampade i stället på vissa svampar, ja det är inte lätt alltid, men hon försökte i allafall.


Vidare drog vi ner till Chippenland och faktiskt såg jag honom lattja lite boll på tomten och fröken modell tittade på, dom verkar helt klart ha en trevlig vistelse här i Sölvesborg, lite skillnad mot Saudiarabien skulle jag tro.
Jazz i stora lass, ja och även några lokala förmågor som lirade lite annat än jazz på en scen fick vi ta del av.
Vi åt middag på ett av haken och jag kände där någonstans att jag började gilla jazz, kan det vara en mognadssak det där tro?
Förmodligen för när jag såg mej omkring var det en väldigt hög ålder på människorna som diggade till denna sorts musik.
Vi hälsade på några bekanta som bjöd mitt sällskap på whisky, jag och myset drack vatten, också en mognadssak kanske :)

Återigen stötte jag på flera personer som ville ha tag på mitt sommarprogram, informativt berättade jag att det kommer att ske en reprissändning i höst, löfte gavs om att jag skulle messa när det var dags om jag själv fick reda på det alltså.
Jag lovade att när det ligger på en cd skiva så ska jag överlämnad de till andra intressenter.
Kanske jag även skickar ett ex till ex frun så hon har något att lyssna på, på dom där ensamma höstkvällar.
Sån är jag. :)

Mail från barn och utbildningsnämndens ordförande ledde nu till att vi har en dejt på onsdag, en promenad som ska utgå från en av kommunens nya stoltheter-fyraårstidernaspark. Jag begriper dock inte storheten i den, men jag har heller inte satt mej in i det. Det har jag däremot gjort i det som de ska samtalas om.
Barnomsorgen.

Vad det gäller politik var jag något besviken över att jag inte hade möjlighet att lyssna på Jimmy Åkessons sommartal som han höll just i de fyraårstidernaspark i går.
Jag tycker det är lite beklämmande att människor ogillar Åkesson så mycket, själv har jag ju innan sagt att jag tycker att han är en bra politiker, när jag gör det blir vissa människor oxtokig på mej.
Åkesson låter sej inte provoceras och det tycker jag är en mycket god egenskap, hur mycket skit folk än kastar på honom så tappar han inte fattningen och huvudet och det är det jag tycker gör honom till en god politiker.
Vi har även ett faktum här och det är att han liksom andra politiker är folkvald, alltså har människor röstat på honom och det hans parti står för, vilka detta nu än må vara så verkar det vara en hel del.
Intressant visst ?
Så en uppmaning, sluta gnäll på SD och Jimmy Åkesson. Gnäll i stället på dom som röstat.



Twitter ger möjlighet till att lära känna nya människor och diskutera saker, för ett tag sen kom frågan upp vilken person man tycket skulle spela huvudrollen i en film om Dag Hammarskjöld.
Mitt spontana och supersnabba svar på den frågan blev Stellan Skarsgård, vilket jag fick reda på under gårdagen också blev det segrande alternativet. Kul för när jag tänkte på det så kunde jag inte komma på någon som lämpade sej bättre, jag tycket även att det var lite märkligt att det inte gjorts någon film om denna herre, eller har det de, nån som vet?



Nog om film och politik idag :) Nu är det fullt fokus på löploppet i Gränum. 13,6 har jag sprungit (förhoppningsvis) nästa gång jag skriver här.
Ett lycka till mottages gärna.

Jockarp.

8 kommentarer:

  1. Ett stort lycka till vackra kvinna , jag håller på dig !! :)

    SvaraRadera
  2. När SD började få väljare stod det i partiprogrammet att lesbiska ej ska ges möjlighet till insemination i sverige. Vi ska heller inte få gifta oss, likaså bögar såklart. Ju mer "folkliga" och "omtyckta" SD blivit desto mer har sådana texter bytts ut mot vaga formuleringar så som "vi värnar om kärnfamiljen" - vilket alltså i praktiken betyder exakt samma sak - lesbiska ska inte få insemineras (coh allt du kämpar för - att insemination i danmark ska godkännas i sverige utan att adoption etc. ska genomföras - är SD STRÄNGT emot).

    Det finns inget tecken på okunskap och naivitet som att tro att SD är okej för att de ändrat lite i sina texter. Självklart kan man gnälla på ett sådant parti och inte bara på de som röstar, vilka man såklart också pratar med, eller vad menar du?

    Åkesson är puckad och obildad. Det märks i varje debatt och varje gång han skrivit en längre text med MÄNGDER av faktafel. Har du missat det mesta i dagstidningarna senaste tre åren?

    Glöm inte bort att hela hans parti står för att du och Myset helst inte ska finnas, definitivt inte med en fru i bilden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej.
      Och Jimmy Åkesson vågar stå för det han tycker, (ytterligare en god egenskap,) vilket du uppenbarligen inte gör.
      Förövrigt har KD samma fiosofi vad det gäller detta men det tycker ingen är fel.

      Jag glömmer heller inte att Hitler ville utrota alla icke ariska.
      Heller glömmer jag inte att Stalin tog död på miljoner människor.
      Dessa människor finns överallt, jag hade behövt ett häst minne om jag skulle komma ihåg allt tokigt.
      Men tack för påminnelsen om att vi inte skulle funnit.

      Vänligen Leonora

      Radera
  3. Eh, de flesta tycker att det KD tycker är fel, inklusive jag och det synd också på nedåtgående siffror. Menar du att SD är bra för att KD är dåliga?

    Det är som att prata med en vägg ibland, du kan inte blunda för att SD inte tycker att du ska få lov att gifta dig eller skaffa barn - något du brinner så för. Åkesson är överhuvudet för detta parti och delar de åsikterna.

    Det har ingenting med hitler o stalin o göra, och skitsamma om jag är anonym eller inte. Du gömmer dig bakom det för att slippa inse att du faktiskt har väldigt lite att komma med i frågan. JAg behöver inte "vinna" över dig, jag bryr mig inte, men vill bara att du ska tänka efter lite. SD är emot dig och ditt liv och det är beklämmande att du ändå vill inbilla dig att det är ett bra parti med en bra ordförande. Som gång på gång sprider faktafel. Dessa fel bygger han sin politik på. Hat och främlingsfientlighet.

    Efter muslimerna är det nämligen vår tur. Så har det alltid varit, så kommer det vara även under SD's regi.

    Läs deras partiprogram. Och se om du kan hitta texterna som stod där från början. Nu är de lite fegare med vad DE står för nämligen, något som du ju avskyr.

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Alla partier tycker olika vilket är bra att dom gör,det är liksom hela filosofin med att det finns olika partier och olika valmöjligheter.

    Mej veterligen har jag aldrig sagt att jag gillar SD politik eller vad dom står för, Men det är skillnad på sak och person. jag tror inte att dom skulle kunna styra Sverige, samma sak som med ny demokrati. Missnöjespartier kan inte styra ett land, dom tycker mycket i lite vilket gör att det endast är en klick som sympatiserar med dom, nu har SD en något större klick men det kan ju inte jag hjälpa.
    Jag är inte med i den klicken och det har inget med min läggning att göra.
    Jag ska faktiskt erkänna här för dej att jag hade en liten tanke på att bli aktiv inom politiken och välja att bli det inom KD just pga av deras syn på homosexuella, de hade varit kul.
    Men nu är det så att jag är oförändlig vad det gäller min politiska syn vilken nu råkar vara knallblå.

    Nog om politik så vida du inte känner för att diskutera detta på icke anonymt vis.
    Jag hoppas på att det respekteras.

    Vänligen Leonora

    SvaraRadera
  5. Nej, det har aldrig gjorts någon spelfilm om Dag Hammarskjöld. Mycket märkligt, eftersom han har varit mycket större i Filmernas Stora Land USA än i hemlandet Sverige. Och det finns ju massor av material kring DHd. I det sekulariserade Sverige togs han ner från piedestalen efter att två år efter hans död den postuma dagboken Vägmärken getts ut, och där hans religiösa sida dominerar. Det är en mkt möjlig orsak till det svala intresset här i landet för film. Min kandidat är duktige Krister Henriksson som jag tror mer än Skarsgård fångar in vem DHd var. Hittade detta inlägg först nu. Har förgäves letat efter Twitteromröstningen. Stoppa gärna in en länk (om den finns kvar) i svarskommentaren, så plockar jag sedan upp den.

    SvaraRadera
  6. Hej Bengt.
    Tack för infon gällande filmen, eller brist på filmen.
    Vad tror du skulle det inte kunna vara läge att se till att en film blir av i ämnet? :)

    Vad det gäller Twitteromröstningen så vet jag inte vad man kan hitta den, men kolla med Johan Braw, han är kommunjurist i Sölvesborg och jag tror att det var på hans initiativ... Lycka till.

    Vänligen Leonora

    SvaraRadera