onsdag 10 maj 2017

Prag.....

Lite vila...
Den ja.....


Ja vi gjorde självklart mer i Prag än att jag bara sprang.
Vi hade turen att det fanns en utställning i stan med konstnärerna Salvador Dali och Andy Warhol.
Dalis verk känns lite flummiga men Andy Warhol denna översmarta herre i popkonst var väldigt roligt att se.
Hans kända verk på Marilyn Monroe och Mao Zedong fick vi se och likaså hans målning av omslaget på Rolling stones skiva Sticky finger som är vida känt.
Mollie uppskattade även hon utställningen men hon tyckte att Dalis målningar var lite otäcka och jag är nog villig att hålla med henne. Inte så lätt tittat precis men ändå kul att ha fått möjligheten till det.

Vi gick givetvis på karlsbron som klassas som en av världens vackraste broar och jag är nog villig att hålla med, förvisso har jag inte sett alla broar i välden men jag har sett en hel del. Den byggdes redan år 1357 och det sas att bönderna fick order om att levererar ägg till murarna så att dom kunde blanda äggen i bruket så att bron skulle bli starkare. Om det är sant vet inte jag men jag vet att den innefattade 520 meter på mitt Marathon och det var en fantastisk upplevelse att springa över den.
En del av statyerna på bron är väldigt skrämmande, Jesus är avbildad och det är mycket lidelse. Vi stannade till och tittade på dom men Mollie tyckte att det var lite dystert.




Vi tog även en båttur och den gick under bron, Mollie fick frågan av skepparen om hon ville styra båten och hon var självklart på. En stoltare och sötare kapten har jag nog aldrig sett.

På torget vid det astronomiska uret med dom rörliga figurerna stod det en kille och gjorde såpbubblor, gissa om det drog folk och i synnerhet småfolk. Mollie var helvild och hon fick även möjlighet till att prova att göra bamse stora såpbubblor. Hon var modig som provade och hon gjorde några riktiga giganter till bubblor. Jag stod bredvid och uppmuntrade hennes försök.

Givetvis åt vi mängder med god mat och glass i stora lass, det är en fantastisk klass på glassen i storstäderna nu för tiden. Favoriterna på denna resan var Hasselnöt och cocos. Mums.
Vi pausade ofta med intagen av glassen och andra delikatesser. Vi strosade runt i gamla stan och bara njöt av det sköna vårvädret. Vi doftade på kastanjeblommor och syrener och livet var så där ruggigt lättlevt som det kan vara ibland.

Det var 13-14 år senan jag var i Prag senaste och då minns jag att när vi körde över gränsen med motorcyklarna stod det mängder av glädjeflickor längs vägen, dessa uteblev denna gången. Det känns som Prag är lite mer civiliserat nu än vad det var då. Det ser jag som glädjande.

Jaha, ännu en resa som var lärorik, givande och även då toppade självförtroendet en aning till. För höjdpunkten var självklart mitt personbästa på Marathondistansen ;)

Vi litar på dej <3


Jockarp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar