tisdag 6 augusti 2019

Fulufjället......




Lek och bus..



En lugn morgon, vi strosade runt i sakta mak, vi åt ägg och bacon och packade åter vår ryggsäck.
In i bilen och fem mils körning mot Fulufjället. En vacker plats som jag besökt varje gång jag varit i området.
Sveriges högsta vattenfall njupeskär ligger i nationalparken. Fallet är är 93 meter högt och har en fallhöjd på 70 meter.
Att man kan ta sej nära fallet gör det extra kryddat och mäktigt.

Något annat mäktigt som finns att besöka i parken är Old Tjikko vilket är en gran med ett rotsystem som har 9500 år på nacken och är med det världens äldsta levande träindivid. Hur coolt är inte det då?
Vi käkade vår matsäck som bestod av pannkakor och sylt i den storslagna parken sen drog vi vidare i livet.

Mot Göljån som blev historisk 1997 då ett kraftigt oväder drog in över Fulufjället. Över 700 blixtnedslag räknades och över 400 mm regn föll. Det kom så mycket regn att klippblock lossnade från fjället och Göljån som bara var några meter bred fick ta emot vattenflöden motsvarande Dalälven utlopp.
Vatten forsade fram och tog med sej sten, grus och träd vilket lämnade efter sej en unik miljö där träden nu ligger huller om buller.
Det var intressant att besöka platsen men självklart kunde man inte föreställa sej hur det såg ut den där dagen i Augusti 1997.

Vi lämnade naturen och körde in till Idre och käkade på Restaurang. Vidare hem mot stugan där vi satte oss till bords och spelade lite kort.

Det är viktigt att läsa under sommarlovet så jag fick information genom min dotter om hur fladdermöss lever och föder upp sina ungar.
När boken var utläst tog vi en kvällspromenad i vårt egna område, solen öste ner på oss och jag skådade kalfjället och dess mäktiga kala topp.
Gosse så vackert det är.





Jockarp.

2 kommentarer:

  1. Vilket underbart liv ni har tillsammans du och din dotter.Och så vackra bilder du tar.Jag önskar dig all lycka i livet.Jag hoppas du hittar den stora kärleken.

    SvaraRadera
  2. vad underbart, man är lite avis :)
    saknar naturen på det viset.
    hoppas ni njuter av den vackra naturen.

    SvaraRadera