fredag 9 augusti 2019

Gränsen.......

Dom braiga dagarna radas upp en efter en. Dagar med henne och dagar i naturen.
Vi hade siktet inställt på att bestiga Jacobshöjden som ligger på Långfjället men lite mer mot Grövelsjön.
Vi tog bilen från Lövåsen mot just Grövelsjön, innan vi kom fram svängde vi av vägen in mot fjällbageriet. Vi mottogs av en leende man som jag läst om att han skulle komma från Frankrike. Han pratade flytande svenska vilket gjorde att jag var tvungen att intervjua honom. Jag frågade om han var nån form av språkgeni. Så var inte fallet, han hade varit i Sverige redan som 8 åring.
Vi köpte en varsin smörbulle till kaffet sen var vi redo att angripa höjden.

Det var lite småstenigt bitvis men ändå ganska lätt vandring.
Vi åt vår matsäck med utsikt över sjön och dom Norska fjällen. Det var så brutalt vackert så jag visste inte vart jag skulle titta. Vackerheten sved i ögonen på mej.

Vi lufsade sakta neråt igen med blicken ömsom på stigen och ömsom på de vackra vidderna.
När vi kom ner tog vi en tur över hängbron över sjön, Mollie sa sej vara rädd att vandra över men det var nog mest snack, hon hoppade nämligen så hela bron svajade.

På vägen hem med bilen tog vi en vända till den Norska gränsen, där var vi ute och studerade  gränsen, sen bar det av igen. Innan vi åkte hem till stugan tog vi och avnjöt en våffelbuffe på en veranda full av lugn.

Vi passerade en stor älg vilken vi stannade för att fota och studera en stund. För dagen såg vi, rådjur, ren och älg. Det duggar tätt med djuren i naturen i fjällvärlden.

Kvällen bestod av lite översyn av vår packning och självklart lite kortspel. Kvällspromenaden ledde oss till återvinningsplatsen där vi dumpade lite avfall. Det kändes som om vi hade full kontroll på allt inför hemfärden.