lördag 10 augusti 2019

Vägen hem...

Glasstopp....


Sverige Sverige älskade land. Jag slås ofta av dess skönhet och rikedom men när jag färdas 80 mil på en dag i kärran blir det ännu lite tydligare. Från fjäll till bördig åkermark. 

Vi lämnade stugan redan klockan sex på morgonen, det för att resesällskapet var väldigt morgonpigga. Kamphundarna ligger inte och drar sej precis ;)

En timmes körning sen passerade vi Sälen och startområdet för CykelVasan, jag fick ståpäls på hela kroppen när jag såg texten, "Lycka till i fäders spår"
För snart är det jag som står där klockan fem på morgonen redo för att springa under lycka till skylten. Magiskt.

Vi stannade till några gånger på vägen hem för att rasta hundarna och sträcka på benen. Och ett matstopp fick vi allt trycka in annars tuffade vi på i ett bra tempo. Mollie som varit extremt talig veckan på fjället satt tyst långa stunder. Jag frågade varför hon inte pratade, om hon fått slut på orden. Hon flinade och slog mej lätt på armen och sa, nää mamma, jag är trött på att prata. Okej, bra för då kan mina öron läka och återgå till normalläge. Vi flinade och satt tysta.

Hemma i palatset var vi runt fyra snåret och det är magi att köra upp i allén mot vårt trygga hem. Jag log och drog ett djupt andetag.
Jag informerade Mollie om att nu är vi hemma med halmen, varje gång jag säger det rättar hon mej med att säga:
- Vi har ingen halm med oss mamma.
Jag säger det ofta och varje gång flinar jag åt hennes missnöje över att jag säger det ;)

In med alla pinaler och tvättmaskinen laddades. Vi vattnade alla blommorna och Mollie drog några hopp på studsmattan, den hade hon saknat väldigt.
In till stan för att veckohandla, här snackar vi fredagsmys på hög nivå.

Trevligt blev det i alla fall, det var många jag kände och givetvis många att prata med.
Det är en sak jag även kan konstatera efter denna resa vi gjort i Sverige dom senaste 12 dagarna. Det är många som tittar på TV. För vart vi än varit om det var mitt inne i Storstockholm eller ute på fjället så kom människor fram och sa:
- Dej har jag sett på TV, hur går det med allt?

Ja hur går det med allt?


Hemma med halmen....

Jockarp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar