tisdag 8 december 2015

Island....

Stormigt värre....

Att börja dagen med att panikpacka för att sen få lift in till fröken flickväns jobb av morfar och myset gjorde att jag var på högvarv under morgontimmarna. Jag pussade mitt mys hejdå och begav mej in på fröken flickväns jobb.
Hennes kollegor informerade henne om att hon hade besök, vad hon inte visste var att besöket var jag och jag hade en väl utarbetad plan.
Vi tog bilen och körde ner till stationen där vidare mot Kastrup.
På tåget fick hon informationen om vart den hemliga resan mål var. Hon blev överförtjust.
Och jag blev överlycklig över att se henne så lycklig.
Vi två tillsammans i tre dagar, det var en cool känsla.

Hetare än nånsin ;)

Tåget och flyget gick fint och vi landade på ett kyligt Island. Vi hoppade på en buss som tog oss vidare till de fantastiska stället blå lagunen. Jag har varit på platsen förut men det var ca 17-18 år sen och mycket hade förändrats, till det bättre.
Allt var super välplanerat och allt var super fräscht. Ett par underbara timmar följd. Vi simmade runt i det heta vattnet och ett glas vin från poolen i lagunen slank ner i fröken flickvän. Vi gjorde ansiktsmasker på varandra och vi småfnittrade av lycka där vi gled omkring i det ljuvliga vattnet.

Varma och rena åkte vi vidare mot vårt hotell som visade sig ligga perfekt mitt i stan.
Vi gick ut och åt en fantastisk god måltid sen var det dags att hoppa under täcket.
Dagen efter hade jag bokat valsafari men eftersom vädrets makter ville annorlunda och alla utflykter över hela Island ställdes in så tog vi en promenad i ett stormigt och kallt Reykjavik. Vi gick in i Hallgrimskirkja den storslagna kyrkan mitt i huvudstaden. När vi kom in fick vi genast vetskap om att det skulle bli en konsert på kvällen, självklart köpte vi biljetter till den och det blev en fantastisk afton.
Med inställd valsafari så ville vi ändå få vår del av valarna, vi gick på valmuseet och till lunch blev det valkött. Man får göra vad man kan.

Lite andlighet...

Dagen därpå blev perfekt solen vräkte ner och vädret var kring 15 minus och vindstilla. Vi tog turen gyllen cirkeln. Vi fick se mycket av Island, bland annat gullfors, Islandshästar, Geyser, lavafält och snö. Vi åkte förbi alltinget vilken är en plats som varit otroligt viktigt för Isläninngarna genom alla tider. Historien vibrerade på platsen.
Där två kontinentalplattor möts stod jag gränsle, den ena sidan var den Amerikanskaplattan och på den andra var den Europeiska. Förvisso var det inte den exakt platsen, den låg några meter där ifrån men de symboliserade ändå plattorna och dess möte. Det var en cool upplevelse.

Vi åt grymt fin mat från det utormodentliga Islänska köket och hela resan blev en toppen upplevelse. Att fröken flickvän blev så överaskad och nöjd gjorde ju det hela ännu lite bättre.

Myset har haft toppendagar med mormor och morfar, det har varit, julbord, kalas för moster, julavslutning på gympan, granrisklippning, julgransväljande i skogen och mycket mycket mer.