lördag 20 juni 2020

Traditioner.....

Två altanbyggare ;)


Det där med att ha traditioner har aldrig riktigt varit min grej. Jag önska ibland att det hade varit det. Att alltid göra samma saker med samma människor vid samma högtid, det känns fint på något sätt.
Men så finns det ett men. Och att inte ha traditioner har gjort livet betydligt friare och enklare. Jag tänker närmast på dom människor som av någon anledning försvinner i ens liv. Minnen efter dessa människor stärks oftast vid dessa högtider. I mitt liv har det försvunnit människor då och då och det har smärtat nog så hårt utan att jag ska behöva hantera dessa långt rotade traditioner också.
Att vi även känt friheten att faktiskt tillexempel kunna ge oss ut att resa när vi vill utan att ta hänsyn till någon tradition och utan att någon ska bli besviken eller tycka något har varit väldigt positivt.

Jag har funderat på vilket som är bäst för Mollie och nånstans har jag hittat den väg som känts bäst för oss två. Vi har en del traditioner som vi håller fast vid men en del "svensk traditioner" bryr vi oss inte ett skvatt om.
Midsommaren blev inte som den brukar vare sej man gör det traditionsenligt eller ej. Corona härjar fortfarande fritt och med det restriktioner och inställda festligheter.
Jag skulle även jobba eftermiddagspass i vedsvängen så matjessill och nypotatis fick stå till sidan mot en smörgårdstårta.

Men för att göra dagen lite somrig frågade jag ändå min dotter om vi skulle binda oss en krans av blommor och ha på huvudet. Nä mamma jag har redan ett diadem med blommor som är fint.
Jaha, lite glad var jag över svaret för jag var inte helt säker på att jag skulle kunna leverera den där kransen med blommor ;)
Hur som, blommor älskar jag och speciellt blommor som jag kan gå ut och plocka själv. Sommarmånaderna pryds alltid vårt matbord med en bukett blommor och det är en tradition som jag minsann inte tänker släppa på.

Vi jobbade på med altanen och även där kände jag friheten. Vi gjorde liksom midsommarafton som vi vill.
Jag drog på jobb och det flöt på helt okej. Klockan 22 stod jag åter med fötterna på Jockarpsk mark.
Hem och i bingen bums.
Jag lät bli att lägga sju sorters blommor under huvudkudden. Och faktiskt drömde jag ändå om en speciell kvinna. Det kändes fint inför framtiden ;)

Min tradition....


Jockarp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar