torsdag 16 maj 2013

Bönsäck och bykrog....

Hur mysigt kan man ha på en filt...

Busungar ;)
Dags igen, utflykt stod på schemat. In med kånken fullpackade med fika och godsaker. Mitt lilla mys och så givetvis jag.
En runda inom stan till våra vänner och sen vidare mot Nogesund. Båten från fastlandet mot ön Hanö och här finns det minsann historia ända från Napoleonkriget.
Båtfärden över var inte speciellt trevlig, meterhöga vågor slog upp och den fina båten Vitaskär krängde och vred sej plågosamt i den vilda sjön. Myset och hennes kompis tyckte att livet var festligt, mammorna gjorde det inte. Det kittlade i magen på mej och min vän började svettas.

Kullebyttadags :)


Jag ville besöka Bönsäcken jag hade inte varit där sen jag gick i småskolan. Jag ville se om det var så storslaget som jag minns det. Vi drog offroad, ungarna på ryggen, vi konstaterade dock snabbt att vi gått fel väg. Samma väg tillbaka och vidare upp mot Hanö fyr i stället. När vi går där och prata om livet i största allmänhet så ser vi plötsligt en skylt som informerade oss om att bönsäcken var i riktning norrut, även att vägen var handikappvänlig, detta betydde ju även att den var framkomlig för oss med barnvagnarna.
Men fikasuget tog överhand så vi gick upp mot fyren och i en svacka mellan klipphällarna la vi oss i gräset och åt vår medhavda matsäck. Livet var i det läget så lättlevt som det ska vara, gosse vad jag njöt.
Barnen slog kullebyttor så håret var fullt med mossa och gammalt gräs. Dom skrattade och kramade varandra. Ljuvliga småtjejer :)

Bönsäcken.


Bönsäcken ja, dit styrde vi sen vagnarna. Okej det var inte så storslaget som jag minns det, men visst var det vackert på nåt sätt. På vilket kan jag dock inte förklara. Hela Hanö var faktiskt vackert, det är helt grymt att se vatten vart man än vänder sej. Vi hade en mycket fin/trevlig och rolig dag.
Hemfärden gick betydligt lugnare det gungade inte riktigt lika mycket, tur det.


Vi har ju planterat i trädgårdslandet myset och jag, jordgubbsplantorna är på plats och nu även morötter, lök och sallad. Vi hade en härlig stund i hop och jag hoppas att det ska hålla i sej även när ogräset kommer. Att vi ska kunna ligga på knä och skilja luket från dom fina grödorna.

Och så äntligen, jag och min löparvän har länge pratat om att åka till en bykrog i Österslöv för intag av god mat, det har inte blivit av. Men så i går gjorde vi slag i saken.
Hon tog med sej sambo och son och jag tog med mej myset och mormor och morfar. Maten var delikat och tallrikarna slickades av både vuxna och barn.
Notan var vacker och stannade på 1950 kr, schangtil som jag är så bjöd jag hela gänget. Jag tyckte det var passligt med tanke på hur mycket mina föräldrar faktiskt ställer upp för mej och Mollie, en liten matbit kan jag väl då bjuda på. Så jobbar jag ;)

Kidsen låste vi in så vi fick matro ;)
Som alla säkert förstår så åker den dagen ner i asken med braigadagar utan närmare eftertanke.

Jockarp.

2 kommentarer:

  1. Vilken härlig dag!

    Kramar från Karin i Malmö

    SvaraRadera
  2. Ja du Karin, det var inte mycket att klaga på. Om jag förstod rätt så gled även du runt och levde livet "Lättlevt"

    Kram

    SvaraRadera