lördag 3 december 2011

Uppbokad....

Väder kapten!


Ja morgonpromenaden gick i snålblåst och regn från alla håll, de kom uppifrån, från sidan och även under i från, lagom kul, men myset mådde fin fint i vagnen, hon sov.
Efter middag beslutades de enväldigt av mamman att vi skulle gästa bruket i Mörrum.
Vi började med att växla några ord med vakten i luckan, ja Mollie gör succé, alla tycker hon är så söt och mamman slickar i sej och njuter :)

Vi hängde lite på fackexpeditionen, de har hänt en hel del faktiskt på de året jag har varit hemma och jag har ju inte precis sprungit ner dörrarna på min arbetsplats, så jag fick en snabb uppdatering.
Vi körde sen ner till min avdelning som är på vedgården, denna vackra plats, förmodligen det vackraste stället på ett massabruk, där doften av nyaverkad massaved blandas med dieselångor från dom stora truckarna, där östersjöns vågor slår in mot land och måsarna skriar, en liten motorbåt som åker förbi i alldeles för hög fart.
Eller tänk efter ett nattskift och man är med när dagen gryr och solen stiger över vattnet, eller när ett åskoväder drar in över havet mitt i natten när allt är kolsvart och det enda man ser är åskans blixtra, ja det är en sällsynt vacker arbetsplats.

Vi hängde med chefen en stund och pratade om hur vi skulle kunna lösa framtida problem, hur jag ska kunna vara mamma och samtidigt jobba kvar på mitt skift. Är det möjligt. Nja kanske, jag ska jobba på lite förslag och vidare lägga mina grönbruna ögon på sned för att få min plan att gå i lås.
Jag fick en julklapp av företaget och blev även informerade om att det var dags för julbord i slottslängorna med Calle Kristiansson och Mariette Hansson, tyvärr var jag klart redan inbokad på en mycket flott middag så jag fick avböja julbordet. Jag kan ju inte låta bli att undra varför det alltid är så att man är dubbelbokad, av 52 helger per år så ska allt roligt infalla samma helg, märkligt.


Hihi, mitt i prick ;)

Hem igen, middag hos min bror som slutade med att jag fick en pil i huvudet, lagom kul det vill jag lova.
När vi traskade hem igenom byn så var det klart väder och lite kallare, det var helt stjärnklart och månen lyste klart även om den bara var halv. De var hur fint som helst.
Fint var de också när vi hittade en lite söt hälsning på trappan, det var ett brev, eller ja rättare sagt en vedhälsning, men jag gillar kreativa damer, man ska göra som kajsa Warg, taga vad man hava.


Ja och så har då Gävlebocken åter brunnit upp, de skulle vara den 25 gången i ordningen om jag uppfattade det hela rätt, denna tradition som varit sen 1966 har de ju även blivit tradition att slå vad om vilken dag den ska brinna.
Jag läste någonstans att den tydligen ska ha blivit påkörd ett år på bakbenen och till följd av det kollapsat, jag undrar just hur oddsen såg ut på de :)
De måste väl ha betalats ganska bra.


Jockarp.

1 kommentar:

  1. Hej!

    Du har blogg-följare i Gävle och det är sååå sorgligt att bocken brunnit, REDAN! Nu står den där som ett svart skelett och ser för sorglig ut. Det är tradition att den ska brinna men gärna EFTER jul så alla hinner njuta av den... Kul att du skrev om den i bloggen i alla fall :)

    SvaraRadera