söndag 2 september 2012

Singapore-Melbourne....

Vår vana trogen att mata duvorna :)



Det händer en del på fjorton dagar.
Det har hänt mycket där jag varit, men även en hel del här hemma, men det får jag lov att återkomma till om några dagar. Nu måste resan ner på de vita arket.

Flygningen gick som vanligt bra.
Kastrup-Singapore-Melbourne var rutten.
Elva timmar kan ibland gå så vansinnigt smärtfritt och det gjorde dom till Singapore.
Där stannade vi några dagar. Den resterande flygningen på ynka sju timmar till Melbourne spenderade min dotter sovande.

Men först lite om de lilla landet Singapore.
De må vara litet men det bjöd på storslagen arkitektur, ja nu är ju inte jag rätt person till att uttala mej om ifall byggnaderna är bra byggda och hållbara inför framtida prövningar.
Men det jag kan uttala mej om är att det är en härlig form, längd, bredd och färg på många av husen där.
Jag såg många byggnader tack vare mina löpardojor som jag hade med mej, jag sprang i en värme som var ohuman, men utmaningar är ju roliga :)
Att jag sen fick se och uppleva så mycket får jag tacka mitt urkassa lokalsinne för. Jag tränar och tränar det men jag ser inga större framsteg, tyvärr.

Singapore zoo var en upplevelse, en heldagsbeskök av oss blev det. De var en fin park även om jag ibland fick lägga mitt "Rätt sätt" att sköta djur tänk lite till sidan. Allt var inte bra, eller ska jag säga.
-Allt var inte vad jag är van vid vad det gäller djurskötsel.

Ja, vad gör man när det är hett ute?

Oj där är jag och en giraff :)


Flyg till Melbourn.
Det var vår i luften när jag drog ner de första andetagen med luft i lungorna, så skönt, så friskt.
Vi tog en taxi, chaffisen var muslim (inte mej emot) de jag hade emot var att halva bagageutrymmet var belamrat med bönemattor och attiraljer.
-Hej jag har lite packning liksom.....
Till slut fick jag med allt och vi for iväg.
Nästa lilla trubbel. En vidrig doft från nån doftgran eller rökelse fyllde bilen, jag blev åksjuk, ja Mollie blev det med så jag är absolut inte unik. Morgontrafiken prickade vi ju givetvis in också.
Jag klarade mej utan att spy ner bilen, men det gjorde inte myset. hon spydde ner hela mej.

Vi tog de väldigt lugnt den dagen och strosade bara omkring. OS-Hjältarna hade mottagnings ceremoni på Federation square, så där var det party party.
Vi bode på Flinderstreet intill den vackra tågstationen och om jag nu är rätt informerad så ska de vara på den stationen i Australien som det första ångloket lämnade perrongen i från, men de var ett tag sen.

Vi hängde på museum och på ett av dom stod en uppstoppad Phar Laps.
Jag lärde mej en hel del om legenden, han ska tydligen haft ett betydligt större hjärta än andra hästar och resultaten talar för sej själv, han vann de mesta han ställde upp i på 30-talet.
De spekulerades hej vilt om hans mystiska död skett efter förgiftning. Ingen vet, men nått mystiskt var det nog allt.


Vad ska man säga? vi gick en utsiktstur på toppen me klart :)


Mina löparrundor gick utmed Yarra floden, där tampades jag med tränarna som skrek i mikrofonerna från sina cyklar på land till roddarna som slet på ute i floden i det strömma vattnet. kul och se och höra :)

Queen Viktora Market besökte vi, en gigantisk marknadsplats där man kunde hitta allt. Det hade inte alltid varit en marknadeplats, nej innan var där en kyrkogård, lite mer information än jag behövde kände jag när jag gick där och snaskade på någon billig frukt jag köpt.


Dockland ett lite mer socitetställe som var under uppbyggnad glid vi sen förbi, vi stoppade till på en lekplats, för myset var på lekhumör.
Avslutningen i Melbourne blev ett besök på ett museum som hade en stor utställning om Napoleon.
Lite blandad kompott alltså. Som de ska va.




Nu ska jag iväg och springa ett lopp på 12,6 km, mer om det i morgon och då vi även kommer att avverkar fantastiska Sydney.
Hej så länge

Jockarp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar