måndag 3 september 2012

Sydney....



Ett loppresultat först sen fortsätter resan.
12.6 km på tiden  01:01:10 vilket blir en kilometertid på 0:04:55 jag behöver väl inte säga att jag var nöjd va :)
Min kompanjon hamnade även denna gång bakom mej, hon är grym på korta lopp men när det är längre lopp så är det jag som är outstanding. Tralla la :)
På detta lopp hade vi med oss en ganska ny bekantskap, hon sprang den kortare rundan, kom i mål och var super nöjd. Härligt med nöjda människor.
Det blir mycket glädje och prat innan och efter loppen vi springer.
På vägen hem hade vi mycket trevliga och goda samtal, även husvagnsvisning ingick i gårdagens utflykt. Trevligt.




Och så resan.
Tåg på elva timmar mellan Melbourne och Sydney bjöd på en hel del.
Vi fick nu se de riktig Australien, de man sett om på TV.
De milslånga vidderna, känguru, hästar, kor och miljoner med får.
De knallgula rapsfälten som man inte såg änden på.
Den röda jorden som virvlade runt fönsterrutorna på tåget i sandstormarna vi passerade.
Man kände sej ensam i den stora världen, Australien är stort, för stort för att begripa.
Myset skötte sej åter galant och medresenärerna berömde min lilla tös för att hon var så rar :)

Mej berömde människor till höger och vänster för mitt schyssta engelska uttal, detta fick mej att småle. Med tanke på att jag innan jag fick barn använde mej väldigt sparsamt av de Engelskaspråket, jag pekade hellre än sa vad jag behövde. Roligt var det iallafall.




En promenad till operahuset var det första som gjordes och det var magnifikt, det var så vackert där det låg vid vattnet när färgerna och formerna var omöjliga att sätta ord på. Det var en märklig byggnad.
Tydligen ska Jorn Utzon kläckt iden om formen till huset när han skalade en apelsin, det var en förtjusande form.
Som Svensk gör det ju de lite extra roligt att keramikplattorna på huset ät tillverkade i Svenska Höganäs.
Där har jag förövrigt en annan rolig historia ifrån, men det får jag berätta om en annan gång :)

Harbour bridge, här roar sej folk med att gå uppe på bågen....


Även här besökte vi museum och de som slog mej med häpnad var att det var så mycket gjort till barn på dessa museum, de fanns kids rum på varje museum vi besökte. Mycket bra tyckte vi.

Darling harbour var välbesökt av oss, inte så konstigt de heller, massa  mysiga mathak intill kajkanten där flottiga båtar guppade i vattnet.
En jättelekplats med ett avsnitt med en vattenlabyrint och vattenspel, myset diggade det så klart.



Sydney tower på 305 meter gav oss en enorm utsikt över staden, man såg nästan ända till Mariannelund.
En båttur till Mandly och Beachen där är ett måste anser Sydneyborna och visst var det värt ett besök. Stranden var stor och fin men vattnet var isandes kallt. Så efter tådoppningen busade vi i sanden.



Vi bodde på väldigt lyxiga hotell men trots de så var olyckan framme.
Myset lyckades med att låsa in sej på toaletten, nu blev det fart på mamman och nu var jag glad över att jag kunde göra mej förstådd, på två röda stod nämligen vaktmästaren vid dörren och pillade upp den.
Mollie lipade lite men hon var inte hysterisk som väl var.
Jag har hört att barn kan få livslånga men av såna här incidenter. Brrr....
När detta inträffade funderade jag på varför det finns lås på hotelltoaletterna, totalt meningslöst i mina ögon, man borde ju känna den ganska väl den man bor med på ett hotellrum och skulle man inte göra det så är det ju inte jätteytor på rummet, alltså är man inte i rummet så borde man ju vara på dass.
De är sånt som jag bland annat funderar jag över när jag är iväg ;)

Världens vackraste galleria QVB, museum, botaniska trädgårdar, löpar rundor, vackra hus, vatten, djur och natur, trevliga människor, broar, asfalt, grus, mat, barn och mycket mycket mer gjorde även detta till en oförglömlig resa.

Pyrmont bridge :)
Vad nästa tripp blir vet jag inte än. Vi har New York i Mars, men innan dess är inget planerat, men nog måste det väl finnas tid för någon ny spännande resa hoppas jag.

Jockarp.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar