torsdag 18 oktober 2012

Julpyssel....





Jag vaknade upp till tonerna till lilla snigel, jag kunde inget annat göra än att stämma med och le åt det hela. Vi drog sen täcket över huvudet och lilla spöklampan lyste upp vårt provisoriska tält.
Man blir varm i hela kroppen av dessa mornar.
Tänk vad ex frun missar, det är nog tur att hon inte vet det. Stackars människa.
Jag tänker på det ibland nu oftast vid sådana tillfällen, visst jag blir sorgsen, både över det som hände men även över att jag är ensam om detta fina.
Men ibland flinar jag faktiskt åt det hela och säger till mej själv att hon är en dum människa, totalt skruvlös i huvudet vilket hon själv givetvis kommer att komma på med tiden.
Om inte förr så kommer hon nog göra det när hon sitter där på ålderns höst i sin ensamhet utan varken barn eller barnbarn.
Skrynklig och ensam sittandes i gungstolen och tänka på att hon "levde livet" just nu. Så ytligt, så ytligt.
Hmm

Igår var så första dagen då Mollie skulle vara på skalbaggen och jag skulle vara hemma själv.
Gosse vad effektiv jag var, jag tvivlar dock på att det kommer att hålla i sej ;)
Jag körde backträning och en lite runda på 4 km, jag tvättade bilen, chittcattade med än den ena än den andra jag stötte ihop med.
Och en sak jag unnade mej som jag vet att andra människor inte tänker på, det var att duscha, jag tog en långdusch, jag bara stod där och lät dom varma strålarna rinna i mitt ansikte ner över min kropp.
Jag vet inte när det inträffade sist att jag bara kunde stå där utan att oroa mej för vad Mollie gjorde eller om hon sov, om att hon skulle vakna.
Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag fått avsluta duschandet med shampo i håret och svidande ögon för att lilla fröken pockat på min uppmärksamhet.
De må väl vara detta som kallas vardagslyx, hihi..

När jag stod där och vardagslyxade mej så tänkte jag på en sak som diskuterades på den där trevliga festen jag hade nöjet att gå på för ett tag sen.
Jag och en ny bekantskap, (en väldigt trevlig/rolig sådan.) vi pratade om det här med dejtande.
Att just den delen kan vara lite svår just när man har barn, hon sa att om hon skulle bli ensam av någon anledning så skulle hon passa på och dejta när det var hennes ex vecka med deras dotter.
Här är det lilla dilemmat, det är varje vecka för mej.
I duschen slog det mej därför att jag givetvis ska se till att få till dejterna mella 09.00-14.00 tis-tor dom veckor jag har frivecka, för då är ju myset på skalbaggen.
De kan ju bli hur bra som helst, ;)
Ja vi får väl se hur det blir med det, förutsättningen är ju att dejterna är lediga just dom tiderna, det är ett pressat schema vi har...

Vad det gäller Mollies schema så blev det klart ett samtal om det på förskolan, att det helt enkelt inte fungerade. Att Mollie hamnade mellan stolarna. Inte okej. För min del funkar det men det är värre för personalen. Det blir ju enklare om man vet om barnen kommer eller inte.
För tydligen är det så att hennes schema inte kommer bland dom andra barnens, anledningen till de skulle då vara att hon är inskriven på nattis.
Vad mer som inte är okej är att kommunen nu fått för sej att inte hålla öppet vissa dagar, julafton är bland annat en sån dag.
Jag hade god lust att inte göra något åt de och i stället föra ett jävla liv efter jul när det visat sej att det inte fanns någon personal på plats.
Men problemet är just att jag behöver omsorg den dagen, så givetvis fick det bli ett samtal i ärendet.

Hoppla hoppla, när jag berättade att barn och utbildningesnämndens ordförande Markus Alexandersson gett mej ett muntligt löfte om att förskolan ska vara öppen de dagar föräldrarna har behov så var de minsann inga problem.
Problemet var just att hitta en vikarie om den personal som är satt till att jobba den dag skulle bli sjuk, hum, ja så kan man ju snurra på det i en evighet.
Tänk om om inte fanns.
Nä här visar snålkommunen sin vanliga sida. Går de så går det, men se nä de gick inte.
Min fråga blev helt enkelt, kommer det finnas personal den dagen eller inte?
Svaret blev ett tvivelaktigt ja. Smidigt.
Fortsättning lär följa.


Möte med föreningen Levande Landsbygd och diskussion om julkonsert och julstuga det är ingen hejd på vad vi kan prestera med små medel. Hönsgård på hög nivå blir det på mötena, men kul det har vi.

Jockarp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar