måndag 29 oktober 2018

Ö-Liv.....


Busväder....


Vi lämnade byn för att ta oss via Kalmar över till Öland och till stugan på norra ön.
Det blåste kraftigt och regnet stod som spö i backen. Vi brydde oss inte. Tacomyset slog allt dåligt väder. Vi satt och myste inne i stugan när vinden rasade.

På mornarna tog jag mina löpdojor på fötterna och begav mej ut i en för mej ovan miljö. Hav och vatten vart jag än befann mej, så vackert och så mycket jag hämtade hem under mina löpturer. Ny miljö gör att hjärna och hjärta öser på för fullt. Jag gillar det.

Lite turer runt ön, vi drog upp till Fyren Långe Erik. Det var ett hysteriskt väder. Vågorna slog upp över bron som skulle ta oss över till fyren. Vi fick parera vågorna. Det bet i kinderna av kylan och blandningen av salt och söt vattnet. Jag älskar extremväder. Vi skrattade och sprang i vinden. Mollie fick saltstänk i ögonen och lite jämmer om det. Sen flinade vi och sprang vidare i livet.




Hem i stugvärmen igen och vi spelade sällskapspel, fia med knuff och Monopol. Väldigt bra spel för lärandet. speciellt monopol, både räkning och läsning. Vi blandade nöje med läran. Bra. Jag fick storstryk i båda spelen men jag klarar av en förlust ganska bra nu på gamla dar ;)

Vi körde förbi kamelfarmen på Ön och självklart stannade vi till där en stund, skumt att se dessa djur i en hage ihop men nötkreatur. Men ja det gick ju det med.

Vi mumsade mat på en restaurang i Bornholm och vi njöt av livet och av det chilla tempot. Vi hade inga måsten alls och det var extremt behagligt.
Att stugan blev stömlöst ett antal timmar gjorde att mysfaktorn skruvades upp på max.
En riktig kanon helg.

På vägen hem stannade vi till vid fredsstenen i Brömsebro. Jag berättade lite om historian om platsen och vad som hände där en gång år 1645, Mollie var måttligt road, men hon fick höra på i alla fall  ;)




Jockarp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar