lördag 23 juni 2018

Midsommar -18.....

Redo för sommaren...


Jag visste inte vad jag hade ändan när klockan ringde 05.00 men jag fick reda på det ganska snabbt. Hopp upp från sängen, i ett par joggingbrallor och en tjock gensare. 8 grader plus, det var inte fett för en sommarmorgon. Tre millimeter regn hade gjort midsommaraftonens morgon fräsch, det gick lätt att andas när jag kom ut på palatsets trappa. Några djupa andetag i morgonluften så var jag redo för några timmar i vedsvängen.

Mollie tog sovmorgon och vaknade inte förrän klockan sju. Hon och mormor skulle förbereda för midsommarfirandet. Dom drog till en bonde i grannbyn och hämtade jordgubbar och även hallonen hade mognat så några liter av nyplockade härliga hallon fick också följa med hem. Lyxigt.

Jag slirade in på undantaget runt tvåsnåret. Midsommarkransarna sattes på huvudena sen var vi redo för dans och sång. Vi tog med oss morfar på festligheten, han behövde komma utomsocknes och se lite annat än Jockarp.
En trevlig men blåsig stund följde, massa härliga sommarklädda leende människor mötte vår väg. Helt underbart. Mollie köpte lite lotter och hon fiskade i fiskedammen innan det var dags att titta på folkdansen och midsommarstångsupplyftningen. Lite skönsång sen var det dags för förnedring i form av ringdans och små grodorna. Nja jag tycker det går fint nu för tiden, (jag gör det för Mollies skull) men det är ju helt sjukt vilken tradition det är det där. Vuxna människor skuttar runt ett bladbeklätt kors. Töffar ;)

Vi drog hem och hoppade i lite chillare kläder, middag i magen sen blev det häng i soffan med en skål jordnötter och nåt tv program som jag inte vet vad heter....
Det blev en lagom avvägd midsommarafton för myset och mej.


Fiskedamm....

Jockarp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar