söndag 27 januari 2019

Ny bok?



Jag har fått väldigt många frågor på olika forum gällande min bok och mitt författarskap.
Det har varit alltifrån vart man kan köpa min bok till hur vida det kommer en uppföljare.
Jag ska försöka sätta ord på vad jag känner om mitt skrivande.

Under regnbågen -i skuggan av lagen-
Det är en bok som processades fram för att läka.
Den föddes ur smärta, dom smärtsamma känslorna lämnade min kropp och sattes på pränt mellan ett par pärmar med svarta tecken på ett vitt blad.
Det blev en bok som fick en betydelse för mej som jag aldrig trodde den skulle få. Det var så mycket mer än en bok.

Jag har berättat det innan, att jag hade en tvåa i svenska, och med det blev det klart en revenge i sej att jag skrev och gav ut en bok. Ingen eller väldigt få trodde att jag skulle lyckas. Inte ens min närmaste familj gav mej stöd i form av en tro på att jag skulle göra det.
Men för mej blev det självklart. Jag hade många textmeter som låg i min bokhylla och brände, någonstans förstod jag att jag inte skulle kunna få det inre lugnet om texten inte blev tryckt i bokform. Men jag visste inte hur. Jag hade aldrig skrivit en bok.
Ibland tar det tid innan vägarna korsas med den personen som man kan finna hjälp i och ibland är det bra. Jag fann min väg efter visst sökande i Leif B Frid. Han utmanade mej och han var även den som satte boken och hade kontakt med tryckeriet.

Men boken gav mer. Den är lika aktuell nu som den var 2013 när jag gav ut den, fortfarande har inget hänt gällande lagarna för barnen till gayföräldrar, inget har ändras. Jämlikhet hej då.

Inget har hellre hänt gällande hur vidrigt människor kan bete sej mot varandra, känslor är noll värt. Det finns dom som säger att kärleken är det vackraste riket på jorden. Det kan ju vara så, i alla fall så länge den består. När den tar slut eller ses som något självklart förvandlas den till det mörkaste kallaste hål.

Jag tror att Sanningen är den ädlaste stenen och hade alla sett den vackra stenen och varit ärliga med sina känslor så skulle smärta minimerats avsevärt. Men så länge vi ljuger och bedrar så förstörs det vackra riket. Ingen vågar lita på någon.
Om alla hade vänt känslan mot sej själv så tror jag att världen blivet en väldigt vacker plats att befinna sej på. Att man ställer sej frågan, hur skulle jag mått om jag blivit utsatt för det här?

Jag har fått frågan om jag tänkt mej skriva en bok i en annan genre än biografi. Svaret på det blir nej. Jag måste utgå från mina känslor när jag skriver. Ja förvisso skulle jag ju kunnat gjort det och byggt en historia runt det med andra människor än dom som finns runt mej, men nja jag hade ju faktisk bara en tvåa i svenska ;)
Vidare ska man alltid ställa sej frågan: För vem skriver jag boken? Jag har inte det svaret gällande en ny bok. Men kanske en dag.

Bokens betydelser blir även större ju närmare jag kommer den dagen då allt ska berättas för min dotter. Det är hennes historia också.
I boken kan hon finna svar på varför jag gjorde si eller så. Hon kommer få en vacker men även hemsk historia berättad för sej den dagen hon är redo. Men det är sanningen, det är så det var och det smärtade mej och det kommer att smärta även henne.

Vidare vart man kan få tag på min bok. Den finns på vissa bibliotek, i bokhandel, adlibris och så går det även bra att köpa den direkt från mej, då kan man även få lite fler ord skrivet i den med en grym ofin handstil ;)
Men då blir den något dyrare på grund av brevduvan ska ha sitt.



Jockarp.

1 kommentar:

  1. Hon måste väl ställt frågan hur hon kom till, vem som är hennes pappa?

    SvaraRadera