lördag 13 juli 2019

Hemligheter....


Uppe bland träden....


Jag hade en plan om att överraska min dotter. Hon älskar hundar och hon har liksom jag lätt för att snöa in på saker. Nu är hennes stora dröm, en hund som ska tränas i agility. Hon suger i sej allt som finns om sporten.
Jag hade nosat reda på att det gick en stor agility tävling i Ballingslöv, jag kontaktade tävlingsledningen och frågade om det var okej om man kom och tittade och om hur det gick till. Vi var varmt välkomna, och varmt det blev det.

In med myset i bilen efter frukost och jag hade som vanligt packat fikaväskan. Vi var redo, men än visste hon inte vart vi skulle och hon låtsade vara sur över det, men jag sa bara: Det är en hemlis ;)
Jag körde i en timme och när vi kom fram glodde hon med stora ögon och sa, men oj vad mycket hundar det är här. Jag flinade, parkerade bilen och sa:
- Det är hit vi ska, kan du gissa vad det är?
Hon klättrade över från sin stol till min och kramade mej och sa:
- Men mamma det är en agilitytävling va?
Ja flinade och kramade om min dotter.
Vi hann inte mer än ut ur bilen förrän vi träffade en lite söt valp på 10v, vilket bemötande.

Vi var på tävlingen i två timmar sen var vi på kokgränsen, Mollie behövde ett bad.
In i bilen igen och när vi körde mot Finjasjön tog min dotter min fria hand i sin och så sa hon. Du är bäst mamma.
Mm, vilken glaciär som helst skulle smälta av min dotters beröring och ord.

Ett snabbdopp i en ljummen sjö sen var det dags för caféhäng.
Vi körde till träcafet som är byggt på en underljuvlig plats där man ser hela finjasjön uppifrån trädtopparna. Där satt vi och avnjöt en prinsesstårta och en buddapestrullebit. De satt som en smäck vill jag lova ;)
Vidare från träden till Hovdala slott. Jag har besökt platsen innan men tänkte när vi ändå var i krokarna så var det lämpligt med ett stopp på den historiska platsen. Man kan fortfarande se spår av strider som utkämpades vid slottet på 1600-talet.
Under kvällen skulle det bli en operaföreställning och jag kände mej lite snuvad på konfekten, jag skulle hemskt gärna uppleva den musiken i den miljön.
Men hem for vi och jag brakade ihop på soffan efter att maten intagits. Jag var helt slut.

Efter attackvilan var jag redo för att angripa gräsklippningen, jag blev med ens pigg i den ljuva sommarkvällen och doften av nyklippt gräs.
Vi lirade en match Yatzy på altan innan vi stängde dörren efter oss och gick in.




En bra dag, inget tvivel på det ;)

Jockarp.

2 kommentarer:

  1. Vad mysigt :)
    Var ligger det där träcafét? Det ser ut att vara ett ställe man inte ska missa ;)
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ligger i Hässleholmstrakten, vid Finjasjön. Helt klart värt ett besök.

      Radera