lördag 5 maj 2012

Napalm....


Jag har läst någonstans att intelligens är det som gör att du tar dig fram utan utbildning.
Utbildning i sin tur är det som gör att du tar dig fram utan intelligens.
Jag har ingen vidare utbildning det ska jag villigt erkänna, intelligent skulle jag nog inte heller välja som första alternativ om någon ville att jag skulle beskriva mej själv med ord.
Kanske skulle jag i stället välja envis, social och helt vansinnigt rolig ;)
Kanske jag skulle valt dom tre orden och i den ordningen.
Hum, ja jag vet inte.
Men hur som helst så har inte inte våra kära politiker i kommunen heller någon vidare utbildning, inte alla iallafall.
Vad det gäller intelligensen väljer jag att inte uttala mej om det då jag heller inte har en susning i frågan,hihi.

Ja jag skickade ju ett brev nu igen, jag sände det till alla som fick det första brevet och det känns inte som att det var ett mail utan faktiskt lite mer som att jag skicka en napalm rätt upp i baken på Sölvesborgskommuns politiker.
Nu blev det minsann fart under sulorna, nu tände det till rejält och ja, napalm är väl lättantänligt va?

Jag fick svar vilket gläder mej, av de de åtta politiker var det två som svarade omgående, nu har det ju inte gått så lång tid och det var en hel del synpunkter jag hade.
De svar jag fick var väldigt intressant.
Detta kom från Moderaterna.

Hej Leonora!
På måndag kommer frågan upp i fullmäktige Bengt-Åke Karlsson ställer frågan
hur långt kommunen har kommit med nattis, Moderaterna har lämnat in två
motioner om just nattöppet, vi har fått till svar att de ska göra en undersökning
bland småbarnsföräldrarna,och att det inte finns något behov just nu.
Jag föreslog när frågan var uppe att anställa en kommunal nattbarnvårdare.
Det ska bli spännande att höra deras svar på måndag, är själv inte hemma den dagen
åker på semester måndag.
Vi har en ny lag som säger att kommunen är skyldig att ordna barnomsorg på natten.
Jag kommer att bevaka det.

Alltså om jag nu förstår detta korrekt så har enligt lag kommunen skyldighet att ombesörja barnomsorg.
Mmm de ser väl bra ut, men frågan är om de måste ske inom kommunen eller om Sölvesborgskommun kan skydda sej med att dom faktiskt kan erbjuda plats på obekvämatider, dock i i en annan kommunen.

Jag blev besviken på att jag inte fick några svar vad det gäller dom barnfriadagarna och ej heller förflyttningarna som sker av barnen på sommartid.
Men jag hoppas nu att jag nått en öppning och hoppet om en fortlöpande dialog är stor.

Vidare fick jag brev av vårt kommunalråd Helene här funderar jag mycket över utbildning och intelligens.
Svaret ser ut som följer.

Hej igen,
Jag uppfattar det som att frågan till mig gäller vårdnadsbidrag i Sölvesborg. Kommunfullmäktige i Sölvesborg har beslutat att inte införa vårdnadsbidrag, precis som 186 andra kommuner i Sverige. Inte ens de borgerligt styrda kommunera i Blekinge har infört bidraget. Vi tycker helt enkelt inte att det är rätt sätt att använda skattemedel på.
Men det är Sölvesborgs kommun ambition att lösa dina barnomsorgsbehov på ett tillfredsställande sätt. Jag förutsätter att de som är anställda för detta också har den dialogen med dig.
Med vänlig hälsning
Heléne Björklund

Här var det om möjligt ännu sämre svar, var på jag snabbt skickade tillbaka detta

Hej!

Och tack för svaret får jag väl börja med ;)

Nej det var inte endast en fråga om vårdnadsbidraget, det var så mycket mer, läs gärna mailet igen.
Det handlar om barnfriadagar, semesterperioder, och så klart barnomsorg på kväll, natt och helg.

Vad det gällde vårdnadsbidraget så ställde jag bara frågan om varför Sölvesborg kommun inte funderat över detta, med tanke på att det kan vara lönsamt för kommunen i vissa fall.
Jag skrev ju även att jag inte förstod det du skrivit i din blogg, att antingen har jag missuppfattat det hela om vårdnadsbidraget eller så hade du gjort det.

Vidare har jag inte fått någon information på tre månader om hur kommunen tänker lösa omsorgen för mig och min dotter, därav detta nya mail.
Alltså sköts den dialogen inte på ett tillfredsställande sätt.

Jag skrev detta brev och jag ville visa att det finns människor som är villiga att komma med idéer och synpunkter på hur man kan förändra saker och att det inte behöver vara så svårt.
Att jag är villig att försöka ihop med kommunen att lösa detta smidigt och lätt, så att vi alla kan få en fungerande vardag.
Men en öppen dialog i ärendet är en förutsättning och det skulle man kanske kunna begära.

Trevlig helg.
Vänligen Leonora.

De känns som vi skulle kunna hålla på i evigheter, men nej det behövs nog inte för att senare under dagen får jag ett samtal från bestämmarna inom barnomsorgen där herren i andra änden ursäktade sej för att det dröjt och vidare att dom vill ha ett möte i frågan.
Så ja tisdag klockan 10,00 ska vi ta en sittning och försöka räta ut några frågor om mysets kommande dagisplats.
Hujedamej vad det går undan ;)

Roligheter då, jorå de finns de me, jag fick lämna i väg min mobil på verkstad nu igen och denna gången fick jag en lånetelefon och herregud vad roligt det var att läsa sms trafiken som varit på den telefononen, lättroad är jag förstås, men ändå.
På vägen hem stannade vi till och köpte svenska jordgubbar, åtta stycken låg det i lilla asken och priset för godsakerna var 30 riksdaler, dom åts med andakt kan jag säga.



Kvällen gick i kalasandes tecken, kräksjukan slog ju till när kusinen fyllde nio så nu togs revengen, en mycket trevlig afton.



Näpp nu ska jag förbereda mej på dejt och andra festligheter.

Jockarp.

2 kommentarer:

  1. Gud vad söt hon är lilla myset!! Det där har du verkligen gjort bra! Var bara tvungen att säga det...;)
    Trevlig söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack vad gullig du är.
      Era prinsar är ju inte så tokiga heller ;)
      Hoppas allt är bra med er.

      Vänligen Leonora

      Radera