tisdag 25 december 2012

Inget saknades myset....

Tomtespaning ;)

De sägs ju att tomten kommer med släde och renarna med sina röda mular drar hela lasset.
Men inte i det Jockarpskapalatset inte, här kom den med traktor.
Mollie vaknade klockan tre på julaftonsmorgon, hon var hungrig.
Lite mat i magen och småpratande om att vi skulle ge oss ut när morgonengryr på tomtejakt fick henne att ligga snällt och småprata tills hon slutligen somnade om.

Uppstigning nummer två vid åttasnåret, spänd av förväntan sprang hon glatt ut och klädde på sej.
Likt en brandsoldat hoppade hon i sina stövlar och drog upp overallen, dragkjedjan fick mamma hjälpa henne lite med.
Vi spanade i snön efter tomtespår, vi fann inga. In i stallet gick vi, där mötte vi en hästtjej, henne frågade vi om hon möjligen sett någon tomte.
De hade hon och hon tipsade oss om att den nog befann sej en trappa upp på loftet.
Mollie sa ingenting under denna tid. Hon var så fokuserad på tomtejakten.
Jag tog henne under armen och klättrade upp på trästegen, när vi satte näsan över kanten såg vi honom, han satt där på en bale och sov.


Stel som en pinne blev lilla fröken, jag satte ner henne i halmen och tomten började prata. Världens största leende kom då på myset.
Hon kände igen tomtens röst. Det var ju moffa ;)
Två små juleklappar fick hon som hon öppnade där uppe bland halmen. En barbapapa och en liten ficklampa som genast skulle ficklas med.
Vi bjöd sen tomten på kaffe. En gemytlig julaftonsmorgon alltså.

11.00 Skalbaggetime för myset och jag skulle förbereda mej för en julafton på bruket.
Matlådan denna jul blev tre bratwurst med bröd. Nu snackar vi julmat ;) Jag oroade mej inte så värst mycket över det där med julmat, jag hinner förmodligen tröttna på julmaten även i år, varför skulle det bli annorlunda liksom. Frosseriet har startat.

 

Det där med korven fick jag lägga på hyllan, julmaten för i år blev smörgårdstårta med julmust..
Timmarna gick fort på jobbet diskussioner för dagen var allt från hur en tejprulle kan fungera utan att klistra ihop sej till var morotsfröna sitter. Som vanligt var djupingarna i gång alltså :)
Jag ringde hem och fick rapport och status på hur Mollie mådde.
Hon mådde prima min lilla dotter.
Visserligen nåddes jag av informationen om att hon blivit livrädd för tomte nummer två för dagen, så den hade blivit tvungen att identifiera sej omgående.
Hon hade fått fina saker, så mycket så jag orkar inte ens skriva det.
Hon var i allfall glad men mycket trött när jag kom hem, så in i sängen och läsning om busiga bebben sen slocknade hon ganska omgående.
Inte mycket att klaga på den dagen inte, varken för mej eller myset.
Lättlevt.


Coool ;)



Jockap.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar