tisdag 13 februari 2018

Stolta mamman....

Redo för kvartsamtal.....


Jag vaknade upp på ett ruskigt lättsamt sätt. Vissa dagar ser jag bara lycka och komik vart jag än vänder mej. Dessa dagar kan sluta hur som helst, men en sak jag vet säkert är att det blir en dag med väldigt mycket skratt.

Utbildning med start halv åtta vilket betydde att mormor fick komma till undsättning och skicka iväg myset till skolan, allt för att hon skulle slippa morgonfritids. Morgonen hade gått fint och så var det även för mej. Räkmacka och kaffe till en presentation på powerpoint vilket fick mej att flina lite och funderar över den gamla beprövade overheadapparaten. Var är den nu? Det måste ju finnas tusentals apparater ståendes runt om i landet, för att inte tala om diabilderna, dom som alltid hamnade upp och ner så man fick backa och vända, väldans jobb det där.
Tänk ändå vad vi fått uppleva som den nya generationen kommer att missa helt.

Jag minns ju hur det var i Thailand när Mollie skulle svara i en "vanlig" telefon på hotellrummet. Hon hade luren upp och ner och vi skrattade så vi kiknade både hon och jag. Det gjorde dock inte den som var i andra änden av luren :)
Jag kan ibland känna mej lite efter gällande denna nya tekniken, men våra barn är ju helt lost vad det gäller saker som var helt självklara för oss när vi var små. Snacka om att tiderna förändras.

Hem en snabb sväng och vidare fick jag ge mina föräldrar lift till tåget i stan. Dom ska på en resa så nu är det minsann myset och jag som styr upp hundar, hästar och vedleverans de närmaste dagarna, ja även fågelautomaterna ska vi se till att fylla upp med frön. Alla ska ha sitt.
Det märkliga är att det alltid är milt väder när mina föräldrar är bortresta och till följd på det lera vart man än ser. Det på åtta små hundtassar som vidare spatserar in på mitt vackra parkettgolv, humf ja den kombon är inte svår att förstå hur den blir.

Jag anser mej fortfarande för krasslig för att springa men smygjobba lite fysiskt tyckte jag allt att jag kunde göra. Vedsvängen hej. Jag vet att det är något sjukligt över min entusiasm över det arbetet, men jag tror att det bottnar sej i att det är något jag pysslat med en livstid. Det ger fysisk ansträngning, det ger mej dagsljus och frisk luft, Jag går i mina egna tankar och jag lyssnar på musik. De ger mej en enorm tillfredställelse över att gå ner i källaren och se all ved som ska hålla oss varma och ge oss varmt vatten. Ja det är så väldigt behagligt hela kedjan liksom.

Mollie kom hem med taxin och den nytvättade overallen sen kvällen innan var helt oigenkännlig, Jaha du har haft en bra dag i skolan ser jag var min enda kommentar över utseendet över overallen. Ja det har jag kvittrade den unga fröken Vilhelmsson, jag flinade lite åt henne och la armen om hennes axel och sen gick vi in.

Vi var bjudna på kvartsamtal, jag vet att det går bra för Mollie i skolan och jag vet att hon är en fin kamrat så jag var inte så värst orolig över att gå dit.
Innan vi körde till skolan svängde vi inom bibblan för att lämna tillbaka ett par böcker och även låna om ett par. Jag höll på att krypa ur skinnet när jag stod i kön och det gick såååå lååååångsamt allting som skulle göras med låntagaren före mej. Jag fattar inte varför vissa saker och vissa yrkesgrupper måste vara så långsamma.
Jag fick genast en bild i huvudet från filmen Zootropolis när kaninen Judy träffar på sengångaren för första gången. Ja och där brast det klart för mej. Så där stod jag på bibblan och storflinade.
Jag lyckades skärpa till mej lite och få ärendet uträttat och vidare körde vi till skolan.

Ja och det är inte konstigt om jag tvivlar på att min dotter verkligen är min. Hon överöstes av goda ord. Hon sköter sej prickfritt i skolan. (vilket är allt annat än vad jag gjorde) Jag är så oerhört stolt över henne, på alla hennes prov var det full pott, matten är hon enastående bra på och hon lyssnar och hon lär. En mycket god elev alltså.
Ja den stolthet jag kände inom mej när vi lämnade fröken och klassrummet det är en stolthet jag sällan känt. Ja jag är så sjukt stolt över min dotter och jag är så sjukt stolt över mej själv, stolt över att lyckats så bra som mamma ;)



Jockarp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar