söndag 6 maj 2018

Blandad kompott.....

Morgontur....


Jag kände bums när jag stack ut näsan genom dörren att detta kommer bli en toppen dag. Jag anade sommarkänslor i min kropp.
Det var en småkylig morgon men det hängde i luften, den där känslan av sommar. Jag njöt och släppte ut kamphundarna. Myset klapp en macka sen var hon redo för hundpromenad.

Vi busade på turen, vi hoppade över bäckarna, vi välte murkna träd och vi satte oss på gamla stubbar. Vi hittade figurer, bland träd, moln och blad. Det var en vacker promenad. Vi såg mycket vackert och vi missade säkert en hel del också.

Jag började tvätta altanen och fortsatte där efter med palatsets trappa. Gosse vad grant det blev. Under arbetet kom Mollie ut med fika i form av nybryggt kaffe och en tallrik glass som hon pimpat. Jag var imponerad av henne. Ja ända tills jag kom in och möttes av värsta oredan i köket. Jag noterade även att kaffebryggaren såg lite märklig ut. Humf, jo jo bönorna hade hon lagt i där vattnet ska hällas i. Enbart vatten ska det vara i den byttan. Jag kände en viss oro över att jag inte skulle få den till att fungerar igen. Men med en handpåläggning senare fick jag faktiskt igång den igen.

Fika by myset....

Vi tog en tur till kyrkogården och tände ett ljus för min morfar, han skulle fyllt år denna underbara maj dag om han levt. Mollie vattnade blommorna på graven och alla närliggande gravar. Vi pratade med lite bybor som vi passerade. En trevlig stund på en lite sorglig plats.

Vi körde lite fyrhjuling, harvade ridbanan och gled runt i det härliga sommarvädret. Det var väldigt lättlevt.

En väninna till myset kom och idén kläcktes om övernattning. Så fick det bli. Vi körde till stan och fixade med gästens övernattningskit och lite lördags godis. Hem och middagen lagades.

Ett spontanbesök av en vän. Jag älskar verkligen dessa besök. Ett mess med frågan är du hemma? svar ja och sen ses man, så enkelt så krav och prestigelöst. Jag älskar det.
Och vilken kväll sen då. Helt otroligt. Vi satt på altanen och drack kaffe, vi tittade på lekande barn, grästuggande hästar och slöa kamphundar. Ja den bilden är som tagen ur en bildgoogling av ordet idyll. Wow vilken kväll.



Jockarp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar