torsdag 26 september 2019

Nya kunskaper.....




Mollie åkte till skolan och jag for iväg på mitt håll. Jag hade packat väskan för en övernattning.
Även fikaväskan packades, planen var klar.
Jag drog väster ut.
Jag letade upp stället vi skulle inhysas på och medan jag väntade på mitt damsällskap pratade jag med ägarna till stället och jag tog mej en snabb husesyn.
Det var ett vackert ställe som valts ut (inte av mej)

Mitt sällskap kom och vi körde iväg några kilometer till ett krukmakeri. Där skulle vi prova på det fantastiska hantverket Drejning.
Jag var något skeptisk till om jag skulle fixa det men jag var ivrig över att få prova.
En trevlig man vid namn Anders hälsade oss välkomna och det var även han som var vår mentor.
Det såg ruskigt enkelt ut när han drejade, men så hade han pysslat med det i över fyrtio år, så kanske inte jättekonstigt.

Vi drog igång försiktigt och metodiskt och tja det blev inte så dumt. Tror det är lite min grej alltså ;)
Det är ett vackert hantverk, jag skapade något och leran var mjuk mot mina händer. Allt kändes så vackert.
Vi gjorde ett antal alster men bestämde oss för att behålla fem av dom, dessa ska nu torkas och glaseras sen får vi hämta upp dom, vilket ska bli väldigt spännande.
Anders tackades efter vi gjort ett litet studiebesök bland ugnarna som våra skålar ska grillas i i ca 4-5 dagar i temperaturen 1200 grader. Hett.

Vi drog vidare mot Mellbystrand, stranden är lättillgänglig och farbar med bil så kärran parkerades på sandstranden och vi åt en varsin räkmacka. Kaffe till det och ett blått hav mot grå himmel.
En fantastisk fin plats att sitta på tillsammans med en kvinna jag tycker om.

Jag hade planerat ytterligare ett besök men det hoppade vi i samråd över och tog oss tillbaka till vårt övernattningsställe.

Sammanfattningen av dagen blev lärorikt, gott, glatt, trevligt och passionerat. En dag i min smak alltså.


Våra alster....

Jockarp.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar