fredag 15 juni 2012

Den blomstertid...

Klart man minns dom här bilderna ;)


Jag det stora som skulle till att ske i de bägge fröknarna Vilhelmssons liv under gårdagen var att gå till kyrkan och ta del av en skolavslutning med Mollies kusiner.
Jag är ju inget jätte fan av kyrkan och än mindre blev jag det när den vilda diskussionen om homosexuella kom upp, vissa präster vägrade viga samkönade par och tyckte att det var okristligt och opassande att samkönade människor levde ihop.
Att sen en stor del av mina skattepengar ska betalas till kyrkan, ser jag så klart som dubbelmoral utav guds nåde.
Hej hopp Leonora vi gillar inte dej för du är gay, men dina pengar tar vi gärna emot.
Nja jag tror att det får bli ett slut på det och tanken på att gå ur Svenska kyrkan har funnits där ett väldigt långt tag, när jag var gravid hade jag jättestora tankar på att göra slag i saken men jag ska faktiskt erkänna att det hängde just på att jag var gravid.
Jag var skrockfull, tanken gick, går jag ur Svenska kyrkan nu så kanske gud straffar mej med att något händer mej eller barnet.
Jag gick ju inte ur kyrkan men om han finns den där tjommen i himmeln så skickade han mej minsann en ordentlig prövning ändå, vill inte ens tänka på vad han kunnat hitta på om jag gått ur, gud finns.

Hur det nu är med om man ska vara med i kyrkan eller inte, ja det är väl upp till var och en. Men jag måste ändå tilllägga att det är en fantastisk plats att vara på. Kyrkor är vackra byggnader och jag älskar vackra byggnader och all deras historia, tänk vad mycket som hänt mellan dessa fyra väggar under årens lopp, här kan man verkligen prata om glädje och sorg, livets gång.



Avslutningen då, jo det är något visst med det där, tankarna far tillbaka när man själv slutade skolan, flaggtåg och sten i sandalerna, kläderna så fina så man vågade knappast andas än mindre göra något roligt bus, de passade sej inte riktigt, man kände sej stor och myndig.
Jag tycker att det är något slappare idag, att barnen inte ser på detta riktigt likadant som vi gjorde, de fjantas mer och respekten för vuxna och kanske framförallt för kyrkan är väldigt liten.
Jag undrar hur det har kunnat förändras så snabbt, en förändring som jag ser som icke god.
Vad det gäller musiken är det otroligt vacker, de finns så många psalmer som används på tok för lite. Tillexempel den vackra du blomstertid nu kommer, den är så enkel och så vacker, men så handlar den om naturen med, kan ju vara det som gör den så grann.

Vi gick på restaurang efter avslutningen och vi gästade krogen altona, som inte för allt så länge sen var med på ett program som hetter kniven mot strupen, ett otrevligt program i mina ögon, en svettig halvhysterisk karl som skriker och beter sej allmänt ohyfsat mot dom människor han möter ska tydligen vända en neråt gående restaurang till att bli en guldgruva, typ.
När jag såg programmet tyckte jag att ägarna agerade väldigt sympatiskt, lugnt och behärskat, min tanke var alltså att säga några vänliga ord till dom om just det. Sånt ska uppmuntras.
Men nu var inte dessa personer som var med i själva programmet på plats så ja dom goda orden från mej uteblev dom med. Mat fick jag iallafall och ja det var väl okej.



Vidare så har det kommit till min vetskap att kommentarerna som människor skickat till min blogg fastnat någon annanstans, vissa i skräpposten och vissa har tydligen inte ens kommit fram, vad detta beror på det vet inte jag och förmodligen inte dom som har hand om sidan heller.
Men nu verkar ordningen vara återställd, så om någon har något kul att tilllägga eller nån analys på mej så är det nu möjligt att åter framföra det ;)
Bra va?


Just nu undrar jag vad det blir för julkalender i år...

Jockarp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar