lördag 23 juni 2012

Lång midsommar.

09.00


En vacker blomsterbukett plockades på den fina morgonkvisten på midsommarafton, än en gång slårs jag över hur mycket vackert det finns bara runt husknuten. Vackra saker man inte ens reflekterar över i vanliga fall.
Jag hade kunnat fortsätta att plocka av det vackra i timmar för ju större min bukett blev ju fler blommor hittade jag.

12.00


En lätt joggingtur på berget blev det innan frosseriet skulle till att börja.
12,00 sill och nypäror för oss vuxna och korv till myset. Hon somnade sen och sov till det var dags att ge sej av mot Valje för vår nu traditionella dans kring stången.
I år fick vi sällskap av damerna från Lund men tyvärr fick vi inte dansa något, för regnet öste ner precis lagom till klockan tre när stången skulle upp och dansen skulle börja.
Vi lyssnade till Idas sommarvisa sen vände vi på klacken och körde hem mot byn igen, blöta men på ett bra humör satte vi fart med matlagningen. Grillad kyckling och potatis stod på menyn.
Alla åt med mycket god aptit, efter detta svullande tog vi en kopp kaffe och te.
Myset hängde med de bägge fruarna så självklart så man kunde tro att dom träffades dagligen, skönt att hon inte är så blyg.
Babblarna på mobilen var intressant och de skrattades högt, och barnskratt är ju helt underbart.

19.30

Dags för mer fross.
Hej magen här kommer Jordgubbar, grädde och glass. Soffhäng följde trevliga samtal om högt och lågt, vi skänkte även alla människor som drack rusningsdrycker en tanke, hihi här satt vi tre torra flator och mös med en liten tjej och på andra ställen skreks och skålades de hej vilt, ja nog var jag på rätt plats iallafall det var jag helt säker på :)

Myset signalerade att hon vill gå till sängs, hon tog en bok och en av Lundafruarna i handen och sen bar det in mot sovrummet.
Det hördes prat och skratt därifrån, en stund senare kom dom tillbaka, frun något sömndrucken men myset pigg som en lärka.
Dags för sista vickningen, saker som annars aldrig står på det Jockarpskabordet kom fram, det var ett gottebord som sällan skådats. Chips, ostbågar och smågodis, glatt slank godsakerna ner i våra redan mätta magar.

En ny signal från myset att nu var det dags att inta sängen fast nu i sällskap av den andra frun, hand i hand mot sängen.
Historien upprepade, en halvtimme senare kom dom tillbaka, myset piggare än piggast och frun sliten och trött,hihi det är bara att vänja sej, små barn är svårknäckta nötter ibland. Följaktningsvis blev det så att ett överlyckligt mys flög runt och visade upp sej för våra gäster tills att dom kring midnatt trötta beslutade sej för att köra vidare.

00,30 sov min dotter äntligen, utmattad men nöjd efter en lång och mycket trevlig midsommar trots regn och utebliven nubbe, en tradition jag helt klart kan leva med.
Tack alla fina som finns i mitt liv.

24,00

Jockarp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar