måndag 14 november 2016

Kapacitet....

Fullt lass kaa...


I bland är jag så sjukt grym. Söndag och fars dag var en dag då jag just var det, Sjukt grym alltså.
Vaknar, frukost, eldar i pannan, hämtar en bil, tankar, lastar myset och i väg.
Vi kör i ett bedårande vinterlandskap där termometern visar minus 7. Det gnistrar överallt och träden är så otroligt vackra i sin rimfrost. Solen sken och vi satt i bilen och sjöng. Inte mycket att klaga på där.
10:00 dörrarna öppnas på IKEA. Vi spatserar in, tittar på en säng, väljer färg och madrass. Bredden var 120 cm och längden 200 cm. Går vidare, tar en stektermometer, packar på allt på vagnen, betalar exakt 6000 spänn. Köper varsin korv. Hämtar bilen till lastzonen. Lastar den full. Kör hem.

Tre timmar senare står vi åter på Jockarpskmark. Vi får hjälp med att bära in alla pinalerna och sen börjar själva arbetet. Jag har en hatkärlek till IKEA prylar, eller egentligen till allt skit som ska byggas eller kopplas in. Jag gillar det inte. Jag gillar att stå med en skyffel och gräva eller en kärra att lasta ved på. Jag hatar verkligen instruktionerna som medföljer. Dom vill att jag ska göra som det står där, men jag vill inte. Blää. Men för dagen så gjorde jag det och det gick fint. Men jag gjorde det enbart för min dotters skull. Hon var så otroligt söt av förväntan. Sängen är en lite för tidig sex års present och hon har hållit på att längta ihjäl sej.

Klök....


Sängen och lådorna byggdes ihop, madrassen lades på plats och vi bäddade fint. Hon hoppade lite sen röt jag ifrån på ett skämtsamt sätt och informerade om att det är minsann bara på hotellrum man får hoppa i sängarna. Hon flinade och studsade ner från sängen.
När mormor slutat sitt jobb åkte myset med henne hem. Detta gav mej tid till att handla matvarorna till kvällens begivenheter men även att röja klart i borgen.
Mysets mini säng monterades ner och lyftes ut. Garderoberna flyttades, skrivbordet flyttades, tavlor flyttades och böcker omplacerades. Lampor tändes och justerades. Mattan flyttades även den. Jag vek tvätt, hängde tvätt och tvättade. Lyfte upp lådor på övervåningen och röjde även lite där. Jag började även laga mat. Vilken kapacitet jag har när jag väl får fart och svetten den öste av mej vilket kanske inte var så konstigt när temperaturen i palatsets sal visade på 27 grader. Hua, jag måste ta mej i kragen gällande eldningen :)

Ett helt nytt rum stod klart när myset åter kom hem. Jag mötte henne i dörren och sa till henne att jag hade pimpat hennes rum.
Hon for in snabbt som man kunde tro att hon skulle snuva Usain Bolt på världsrekordet. När hon kom in ställde hon sej mitt på golvet, tog sej för munnen, vände sej mot mej och sa:
- Det är precis som jag vill ha det mamma, sen kramade hon mej.
Det var så underbart så jag kände en tår bränna till bakom locket. Min älskade lilla dotter är så underbart ljuvlig när hon visar upp sina känslor.

Kvällen gick i samkvämets tecken. Hela familjen samlades för tacomys. Alla åt friskt, tacksam rätt det där. Det var supermysigt och härliga behövliga kramar fick jag på löpande band av mysets kusiner. En skön avslutning blev det givetvis när vi kröp ner i den nya fina sängen med alla härliga tillbehör. Myset var i sjunde himlen och hon pratade på likt en radio om allt hon tyckte och kände. Det är mycket känslor och tankar i en liten tjej på bara några år.


Så himla fint :)


Jockarp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar