onsdag 1 maj 2019

Valborg....



Jag fick ta tag i lite jobb efter att myset lämnats vid taxin. Att jobbet varade från 08-16 var inte riktigt med i planen.
Jag fick hämta upp Mollie och i full rulle ta oss till ICA, på något sätt hade jag missat allt som händer i slutet av April och i början av Maj i form av Valborg.
Jag hade heller inte slagits av tanken att min dotter skulle vara fri från skolan mitt i veckan. Helt förvirrat.
Men jag tog mej i kragen och allt föll på plats. Och valborg betyder ju grill, vänner och välkomnandet av våren.

ICA ja, ett ruggigt snabbt besök, hem och uppfräschning, nya kläder och iväg.
Vi skulle till våra vänner andra sidan berget.

Det doftade grillat så fort jag öppnade dörren på bilen. Barnen lirade fotboll på gräsmattan, jag satte mej i soffan på altanen och tog in det vackra. Shit vad livet visade upp sej från sin vackraste sida just då. Jag blundade drog in ett andetag och njöt. Av doften, av våren, av livet.

Vi åt till mysiga samtal, det var lätt till skratt och det är vackert i sej. Glada människor ger energi så är det.
Efter maten hann vi med en snabb kopp kaffe innan det var dags att ta en promenad till byns valborgsfirande.
Elden sprakade när vi lyckades ta oss upp för backen, folk stod i glungor runt elden och kören sjöng.
Mollie var med i en trekamp som handlade om att kasta bollar, skruva muttrar på en skruv och att äta godisnöre utan att hålla det med händerna.
Vi träffade hennes fritidsfröken som vi växlade några ord med, annars var Mollie mest på sitt håll med kidsen och jag på mitt håll med att samtala och glo på folk.

Byns brandkår var på plats och eftersom jag kände den ena brandmannen (och lärde känna dom andra) så fick jag en grundlig titt på självaste bilen, även en provsittning. Lite barnslig entusiasm i det men jag tror faktiskt det var första gången jag satt bakom ratten på en brandbil.

Vi storsade sakta hem genom byn och vi hängde kvar en stund till, mer skratt och extremt låg humor fick avsluta vår Valborg.
På vägen hem över berget berättade Mollie för mej om helgonet Valborg. Intressant att lyssna på hennes berättelse.
Hem till palatset kom vi sent, tandborste och vidare bums i bingen.

En bra dag som åker ner i braigalådan.


Jockarp.

1 kommentar: