onsdag 23 november 2011

Pinsamheter och ettåringen....

BLT.


Ja det är så pinsamt alltihop, det är så pinsamt att det till och med stod omnämnt i tidningen igår.
Fatta vilken dag jag hade igår, den går till historien i välmående.

Först och främst så fyllde min lilla solstråle ett år, bara det är ju helt sanslöst, jag har klart av ett helt år som ensamma mamman med allt vad det innebär och som ni alla som läser här vet så har det ju varit ett år som kanske inte liknar så många andra människors första år som mamma. Men vi har överlevt både jag och myset.

Mysets nya body och den damen hon är min livräddare :)


Mollies första födelsedag började med ett samtal från mormor hon gratulerade myset, vidare berättade hon vad som stod att läsa i tidningen.

Babylyckan slutade i tingsrätten
Babylyckan blev inte vad den borde. I stället blev graviditeten för två föräldrar i Sölvesborg en spänd period med avundsjuka, bråk och slutligen polisanmälningar och rättegång.
De väntade barn tillsammans, men förhållandet dem emellan var spänt. Då den i sjunde månaden gravida frun vill dela känslan av bebisen som sparkade i magen blev gensvaret inte precis översvallande. Tvärtom kände sig kvinnan ignorerad och en livlig diskussion utbröt.
Det hela slutade med att boken hamnade i ansiktet på en av föräldrarna, av misstag menar den äkta hälften som bara slå undan boken, men som fick finna sig att bli åtalad.
Nu har Blekinge tingsrätt sagt sitt och åtalet ogillas, något skadestånd betalas inte ut och de båda makarna har gått skilda vägar.
Målsägandebiträdet får sig däremot en ordentlig skrapa av rätten. Hon anses ha utfört sitt uppdrag på ett ytterst anmärkningsvärt och oprofessionellt sätt, till exempel genom att försöka hindra åhörare från att närvara vid förhandlingen och uppvisat uppenbar ohörsamhet gentemot rättens ordförande.
Hennes ersättning för arbetet, bör enligt rätten, bli minsta tänkbara. Sammanlagt får hon dryga 4000 kronor innan skatt och inte de över 30,000 hon själv ansett sin insats vara värd.


Ni förstår kanske att man fick sej ett rejält gapflabb redan tidigt på morgonen, ja och detta fortsatte sedan i samma anda.
Jag pratade med min advokat, vi gratulerade varandra till ett gott sammarbete att vi skött våra kort väl så att de 30% förvandlades till ett 100% lyckat resultat.
Jag kunde klart inte låta bli att fråga honom om han varit med om något liknande nån gång, de hade han inte och han var ganska säker på att det aldrig hade utspelats något liknande i en rättsal som det som skedde den första November i Blekinge tingsrätt. Ja så grattis alla ni som var med, ni fick beskåda något unikt.

Efter en påhälsning i brevlådan gick jag upp med ett nytt brev från tingsrätten men nu öppnade jag det med glädje och ett leende på läpparna.
När jag öppnade domslutet så tappade jag hakan.
Fyra av dom tio sidor jag hade i min hand handlade om min ex frus ombud om vad hon ställt till med i rättsalen. De kan väl ändå inte vara okej, kan detta möjligen vara anledningen till att datumet på domen flyttades fram en vecka?
Det var allt från att hon lämnat felaktiga uppgifter om vad hon titulerade sej som, var hon var anställd till att hon ville ha ersättning för resor och övernattning, hon hade låtit skicka en direktfaktura till tingsrättten för resa och logi, men inte nöjer hon sej där.
Nej hon skickar även med samma kostnad i en annan räkning, alltså tänkte sej lilla ombudet att hon skulle blåsa tingsrätten och oss skattebetalare.
Hon begärde ett arvode på 25260 kronor, ersättning för förhandlingstid 3540 kronor, lite annat smått och gott så vi landade på en fantasi summa på 31575 kronor för 46 minuters jobb i tingsrätten, hihi lätt att hon tror på tomten med.
Hoho God jul säger jag bara.
Vidare går att läsa, att med faciet i hand konstaterar rätten att hon inte borde blivit förordnad i detta uppdrag.
Det måste vara lite små tråkigt för ex frun att ta del av, vem vet, utslaget hade kanske blivit ett annat med ett ombud som vetat vad man gör i en rättsal.
Men jag ska inte gnälla, kanske jag till och med ska göra som en vän föreslog, kanske jag ska skicka ett blommogram till lilla ombudet och tacka för hennes urballning i rättsalen.

En ettåring på väg :)


Myset ja, stora tjejen hon hade fullt upp, redan klockan åtta började uppvaktningen, de var mormor, morfar, morbror och hundarna som kom, de blev paket öppning av både hårda och mjuka paket.
Vidare kom Mollies självutnämnda bästis, vår lilla hästtjej med en paket passligt nog var de en häst i paketet.
En gammal jobbarkompis kom på en slurk kaffe och myset fick en stor elefant, de var ingen hejd på alla trevligheter.
I brevlådan låg ett litet sött grattiskort från ett par rara tjejer från Karlshamn, även ett paket från våra sommargrannar fanns i lådan, de är inte utan att de är trevligt att gå till brevlådan igen, hoppas det håller i sej.
Av mej fick myset faktiskt ingenting, jag är ju lite anti saker och jag var faktiskt den som gav henne livet. Hon får allt nöja sej med det för tillfället.
Vi fick även mängder av grattismess och samtal både jag och Mollie och så många grattis kommentarer jag fick på fb har jag nog inte fått sen jag gifte mej.

Lilla gubben ;)


Jockarp.

2 kommentarer:

  1. Grattis i efterskott Mollie, kan man vara sötare!!!! :P

    Härligt för dig me tjejen me goda nyheter, så glad för din skull:)

    / En tjej som läser din blogg och beundrar dig sjukt mycket

    SvaraRadera
  2. Herregud vad härligt, du drar dem på näsan ideligen, du vet att du är helt otroligt grym va?
    Den ultimata hämnden är att inte ta ut nån hämnd utan låta dem göra bort sig själva. Haha UNDERBART :-)
    Ha förstått att det inte är så roligt att tillhöra den "fjabbiga" familjen, inte roligt för vissa att gå till jobbet längre, Haha. Kan de gott ha. Dårar.
    Som man bäddar får man ligga.

    Du är iaf helt otroligt stark och många med mig älskar att följa din framfart. Gasen i botten bruden.

    Kram från Sofia N.

    SvaraRadera