torsdag 14 november 2013

Julmarknadsmys....



Efter en tung natt med en hel del hosta tog vi sovmorgon, halv nio tyade vi masa oss upp ur sänghalmen.
Mollie verkade pigg trots att hon hostat, vaknat och blivit rädd ett flertal gånger under natten. Jag förstår att hon tycker att det är obehagligt, hon har ju sällan varit dålig.
Jag pallade upp hennes lilla kropp med kuddar och hon somnade bredvid mej.
Hon vill vara ännu närmre mej än vanligt när hon är ur form.

Frukost blev det och även lunchen åkte ner, vilket är ett sundhetstecken.
Och med synen av ett piggt mys så packade vi in oss i bilen och till toner av herr Winnerbäck begav vi oss upp i dom smålänskaskogarna.
Siktet var Grimslöv och närmare bestämt Huseby.
På det gamla nedlagda järnbruket är det fullt av liv vid denna tid varje år. Jag har varit där ett antal gånger på julmarknaden och jag uppskattar det lika mycket varje gång.
Det är en fantastisk miljö och med 450 tända marschaller, hundratals ljusbeklädda små julgranar så är det så mycket jul, värme och glädje runt knutarna.

Fröken flickvän hade aldrig varit där men hon likt jag uppskattade det väldigt. Bara det gör det ju härligt.
Vi provsmakade så mycket mat så vi höll på att spricka, det var korv och ost i alla sorter och smaker, must och saft. Karameller och choklad, ja, det var inte något som saknades oss.
Inne i själva herrgården var det polkagristillverkning och ljumna små karameller på plåt förflyttades snabbt till händer och vidare in i munnarna på nyfikna människor. Myset ville inte ha. Vilket barn tackar nej till sötsaker?

Vi strosade omkring och myste i en underbar miljö. Jag kan vara väldigt enformig i tal och det var jag sannerligen under gårdagen.
En mantra som höll i sej många timmar var.
- Herregud vad vi har det bra.
Fröken flickvän höll med och krokade armen på mej och där gick vi med ett stort leende på våra läppar :)
Lättlevt må jag säga.

Grisigt ;)





Jockarp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar