onsdag 27 november 2013

Lussebak....

Måla måla :)


Förena nytta med nöje det är en sak jag uppskattar extra mycket sen blev mamma och kanske framförallt för att jag blev ensam mamma.
Nya sulor skulle på bilen och jag var inte dummare än att jag tog mina löpardojor på fötterna. Bilen lämnades på gummiverkstan och jag sprang hem.
Det var en kylig morgon och det kändes i luftrören. Jag är ovan vid kylan. Men med kyla kommer oftast klart väder. Soluppgången var underbar och solen var väldigt stark och vacker.
Snurr snurr :)

Gröten stod på plattan när jag kom hem och lyxig frukost med familjen slank ner.
Ett infall med att baka lussekatten resulterade i att myset och jag fick ta en vända till Ica för lite inköp. Det var väldigt längesen vi var i en mataffär bara myset och jag. Det var väldigt mysigt.
Vi var spontana och fick med lite mer än det som stod på listan, men så jobbar vi ;)

Hem och en snabb vända med kamphundarna upp på berget sen var de då dags för baket och herregud så mysigt det var att baka med hela familjen, alla hjälptes åt och det småpratade om jäst, deg och russin.
Mollie var med under hela baket, vilket inte tillhör vanligheten, hon brukar tröttna efter första jäsningen.
Doften som spred sej i borgen var ljuvlig och smaken kan beskrivas med samma ord.

Något större förkläde behövs kanske :)

Vi fick fikabesök på eftermiddagen, den sociala biten är viktig. Det pratades som vanligt i ett rasligt tempo. Barnen lekte fint tillsammans trots ett par års ålderskillnad.
När besöket skulle dra hem till stan liftade jag till gummiverkstan och det i en merca som var pimpad med både tomtar och juleljus. Vissa uppskattar julen mer än andra ;)

Efter den goda middagen bestående av spättafile så tog vi tag att röja i ännu ett rum, kontoret fick en liten uppfräschning, papper arkiverades och vissa lite mindre viktiga sorterade i påse som kommer att få resa till miljöstationen.
Det roliga med att rota bland gamla saker är att man hittar saker som man glömt. Jag hittade några kärleksbrev, bröllopsfoto på mina föräldrar och en och annan rolig lönelapp.

Kvällens smakupplevelse...


Jockarp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar